Iedereen wil succesvol zijn, zeker ondernemers. En liefst geen korte termijn succes, maar lange termijn succes. Dat betekent dat je onderneming klaar moet zijn voor de toekomst.
Wat succesvol ondernemen ook moge zijn, want dat is voor iedere ondernemer verschillend. Natuurlijk moet het rendement gezond zijn, en het liefst bovengemiddeld in je sector en markt. Maar de ondernemingsdoelen zijn meestal breder. Je hebt een passie, een missie, een drive, een bestaansrecht, en wellicht vallen daar ook mooie maatschappelijke, sociale en duurzaamheidsdoelen onder. Welk succesvol ondernemen je ook nastreeft, dat maakt voor praktische aanpak niet direct uit.
Er zijn en worden managementboeken vol geschreven over dit onderwerp. Misschien heb je tijd en zin om deze te lezen, misschien ook niet. Heel inspirerend vaak. Maar hoe realiseer je de inzichten daaruit nu binnen je bestaande onderneming op een praktische manier? Voor we daar antwoord op geven volgt nu eerst een kapstok voor lange termijn succesvol ondernemen.
Veel recente publicaties gaan over het omgaan met de gevolgen en kansen van de huidige crisis, maar geven daarbij geen integraal en tijdloos concept. Een klassieker, bijna 20 jaar oud, is “Good to Great” van Jim Collins met als ondertitel in de Nederlandse vertaling ‘waarom sommige bedrijven een sprong vooruit maken… en andere niet’; veel over geschreven, veel bekritiseerd. Maar desondanks biedt deze klassieker een mooie en bruikbare kapstok die tijdloos is.
Overigens, ‘good’ is ook al heel succesvol en dichter binnen handbereik dan ‘great’. Dus als het over praktisch en haalbaar gaat hoef je niet alle 7 principes in één keer te realiseren.
1. Excellent leiderschap.
2. Ze werven de juiste mensen.
3. Ze zien de harde feiten onder ogen, maar blijven vertrouwen op succes.
4. Ze vinden een antwoord op drie afbakeningsvragen:
5. Ze zorgen voor een gedisciplineerde organisatiecultuur
6. Ze hechten groot belang aan technologie, maar zijn daarin selectief
7. Ze werken gestaag en volhardend, zonder revolutionaire doorbraken
De vraag is natuurlijk hoe groot de noodzaak is om succesvoller te worden en hoeveel tijd je hebt. Als de urgentie hoog is en het voorbestaan op het spel staat is geen tijd te verliezen en kun je niet simpelweg een keuze maken wat je eerst gaat doen. Het begint dan altijd bij de harde feiten inzichtelijk krijgen, vooral ten aanzien van je kasstromen, simultaan met een integrale beoordeling van je onderneming. Als er geen tijd te verliezen is, laat je dan direct professioneel ondersteunen.
Triggert deze blog, wil je ervaringen delen of wil je graag in gesprek over hoe jij heel concreet in jouw onderneming succesvoller kunt worden, neem dan contact met ons op via onderstaande button. We gaan graag met je in gesprek.