In november 2021 hebben we bij één van onze klanten een BI-dashboard opgeleverd. Daarmee krijgen de ondernemers en hun MT-leden in één oogopslag inzicht in hun onderneming. Zo weten ze direct waar ze actief moeten bijsturen om de doelen van de onderneming te realiseren.
Een mooi moment is altijd om 2 a 3 maanden later weer in gesprek te gaan en het BI-dashboard te evalueren. Vooral om met elkaar vast te stellen of de investering in dashboards leidt tot een verbetering van het financieel rendement. In dit geval één van de hoofddoelen om de investering te doen. Bij andere doelen, bijvoorbeeld maatschappelijke/sociale, zou je overigens net zo’n evaluatie kunnen doen. Gisteren hadden we zo’n mooi moment.
Ons dashboard laat een enorme verbetering zien in de integrale brutomarge t.o.v. dezelfde periode vorig jaar, zowel in percentage t.o.v. de gefactureerde omzet als in een bedrag per uur:
In harde euro’s gaat het om een margeverbetering van € 200.000 over een periode van 8 weken. Reken maar uit wat dat per jaar betekent als je het lineair mag doortrekken. Dat de investering in het BI-dashboard heel ruimschoots is terugverdiend binnen 3 maanden na oplevering hoeft geen betoog.
Uiteraard is deze margeverbetering niet geheel te danken aan het BI-dashboard. Maar het BI-dashboard is wel een belangrijke tool die op ieder moment actueel inzicht geeft waar moet worden bijgestuurd. Dat betekent een behoorlijke tijdwinst ten opzichte van het verleden. Voorheen was alleen na zeer veel handwerk enig inzicht in de integrale brutomarge mogelijk. Daarvoor waren exports uit 2 verschillende applicaties en veel Excelhandelingen nodig. Dat inzicht was dan ook direct bij het beschikbaar zijn alweer achterhaald door de actuele ontwikkelingen. Nu is dat inzicht er simpelweg, ‘any time, any place, any device’. Zowel op totaalniveau van de onderneming, als op bedrijfsonderdeel, klant(groep)- en medewerkersniveau.
Een tool heeft geen waarde als deze niet goed gebruikt wordt. Goed en krachtig management is nodig om deze inzichten snel en effectief om te zetten in acties. In dit geval is afscheid genomen van enkele klanten met onvoldoende margebijdrage, zijn verkooptarieven opnieuw onderhandeld (voor het eerst op basis van brutal facts’ in plaats van onderbuikgevoel) en zijn mensen en middelen effectiever gepland.
Het mooiste is dat dit nog maar het begin is: het laaghangend fruit is geoogst. Door een goede benutting van de BI-dashboards is nog veel meer winst te behalen. Dat vereist een goede verankering van de dashboards in de organisatie en processen. Een veranderingsproces, waarvoor leiderschap, voorbeeldgedrag en het vieren van successen key is. Dat vieren gaat wel lukken zo…
BI-dashboards kunnen bij goed gebruik een enorme impuls geven aan je ondernemingssucces. Het maakt de doelen voor iedereen in de je onderneming duidelijk. Het maakt ook transparant of die doelen gehaald worden, en waar en door wie. Het brengt focus aan en beïnvloedt je cultuur. Het stimuleert een DNA van ‘continu verbeteren’, mits dit is ingebed in een veilige omgeving, waarin fouten maken mag en leren een kernwaarde is.
i2o stopt nooit bij het opleveren van een BI-dashboard. Wij zijn geen leverancier van een tool, maar partner. Het is onze passie om ondernemers en ondernemingen te helpen (nog) succesvoller te worden.
Wij zijn nog geen echte ondernemer tegengekomen die dat niet wil. Laat je contactgegevens achter via onderstaande button en we nemen snel contact met je op. Bellen mag uiteraard ook.