Lang niet alles is zo onzeker als je denkt. Een scherper toekomstbeeld is het fundament voor een effectieve strategie.

Inzicht onderscheidt de ondernemer van de avonturier!

De toekomst is onzeker. Door de toenemende snelheid van de veranderingen om ons heen neemt die onzekerheid toe. Denk aan de snelheid waarmee nieuwe disruptieve toetreders markten op zijn kop zetten. Technologie, pandemie, duurzaamheid, klimaat, stikstof, deglobalisatie, stijgende grondstofprijzen en transportkosten om er zo maar enkele ‘rijp en groen’ te noemen: je hebt er mee te maken. Je kunt hier grofweg op 2 manieren op reageren: als avonturier of als ondernemer.

  1. De avonturier hijst de zeilen en laat zich verrassen. Soms gaat het goed, maar meestal niet.
  2. De ondernemer wil niet alleen ontdekken, maar vooral winnen. En winnaars hebben een plan.

 

Een goed plan is gebaseerd op inzicht

Een goed plan, lees strategie, is gebaseerd op inzicht. Inzicht in de eigen onderneming, inzicht in de concurrentie, inzicht in de markt(en). En vooral inzicht in de toekomst.

 

Inzicht in de toekomst: lang niet alles is zo onzeker als je denkt!

Het is inherent aan de toekomst dat deze veel onzekerheden bevat. Daar kun je verschillend mee omgaan:

  1. Je legt je neer bij het idee dat de toekomst één grote ondefinieerbare waaier aan onzekerheden is en dat je geen glazen bol hebt.
  2. Gebruikmaken van ”gut feelings’,  de inzichten van trendwatchers en sectorvooruitzichten, die vaak ontwikkelingen die later hypes blijken te zijn overbelichten, of slechts enkele ontwikkelingen op basis van expertopinies uitwerken.
  3. Je zoekt een partij die jou helpt om voor jouw business relevante en gefundeerde toekomstbeelden op te stellen als basis voor een effectieve strategie.

Onze stelling, op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, is dat lang niet alles zo onzeker is als je denkt. Anders gezegd: een scherper inzicht in de toekomst is haalbaar én cruciaal om een succesvolle strategie te bepalen.

 

Optie 3 was tot voor kort geen reële optie, maar nu wel

Optie 3 hierboven, wat ons betreft de beste, was overigens tot voor kort niet begaanbaar omdat er voor zover ons bekend geen partij te vinden was die je daadwerkelijk kon helpen. Daarin brengen wij vanaf heden verandering.

 

i2o integreert als eerste een nieuw wetenschappelijk raamwerk om tot een scherper toekomstbeeld te komen

Om optie 3 mogelijk te maken heeft i2o Business Consultancy & Business Intelligence de krachten gebundeld met dr. Cornelis van Dorsser, die zich de afgelopen 15 jaar gespecialiseerd heeft in gestructureerd vooruitkijken en een nieuw wetenschappelijk foresight raamwerk ontwikkeld heeft. In samenwerking met i2o is dit wetenschappelijke raamwerk nu vertaald in een praktisch toepasbare foresight methode die geïntegreerd is in het Strategisch Ontwikkel Programma i2o®. Het gebruik van deze nieuwe foresight methode borgt context, samenhang en coherentie en onderscheidt zich op de volgende drie unieke kenmerken:

  1. Het reduceert onzekerheid;
  2. Filtering van onjuiste en niet relevante verwachtingen;
  3. Het voorkomt ad-hoc beleid op hypes door inzicht in de snelheid waarmee trends zich voordoen in de tijd.

 

Wil je hier meer van weten? Download dan, na het invullen van uw gegevens hieronder, onze Strategisch Ontwikkel Programma i2o® Whitepaper.

 

 

Whitepaper downloaden

Als u uw contactgegevens hieronder invult kunt u onze whitepaper downloaden. Veel leesplezier!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

 

Nieuws & Blogs